Francaise
English
فارسي
جستجو
اطلاعات تماس
نقشه سايت
صفحه اصلي

Skip Navigation Links
سفر علمی دکتر کاویانی به مراکز علمی آمریکا
مراکز معبتری در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان در آمریکا فعالیت دارند که برخی از آنها از جمله مهمترین مراکز علمی در دنیا هستند. اخذ تجربیات و انتقال آن به دانشگاه های کشور و در برخی موارد تبادلات علمی با این مراکز از جمله مهمترین....
1396/6/8   0
مراکز معبتری در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان در آمریکا فعالیت دارند که برخی از آنها از جمله مهمترین مراکز علمی در دنیا هستند. اخذ تجربیات و انتقال آن به دانشگاه های کشور و در برخی موارد تبادلات علمی با این مراکز از جمله مهمترین سرفصل های کاری پزشکان است. در سفر دکتر کاویانی به آمریکای شمالی این موضوع در بازدید از دانشگاه ها و مراکز Harvard ، Vermont ، McGill مورد توجه قرار گرفت. این سفر با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای پزشکی و جراحی و تحقیقاتی و حتی المقدر ایجاد ارتباط و انتقال موارد مثبت این مراکز به داخل کشور و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت. قسمتی از گزارش این سفر به قلم دکتر کاویانی را در زیر می خوانید. در هاروارد اولین نکته که در بدو ورود چشم ملاقات کننده را خیره میکند نظم است. تمام برنامه ها و ملاقاتها و بازدید ها و حضور من در کلینیک و اطاق عمل در روز ابتدایی به من داده شد. این برنامه به گونه ای بود که‌ در آن چند مورد مشخص شده بود. نوع برنامه، پزشک مسوول در هاروارد، ساعت و زمانبندی ، ادرس محل، و از همه جالبتر فرد مسوول(منشی) که من را مکان مورد نظر هدایت می‌کرد. موضوع دوم توجه به اخلاق پزشکی و حفظ مفاهیمی که در دانشگاه ما نیز تدریس میشود بود. بیمار کاملا فرد محترمی است و موضوعات مربوط به او در راس تمام موارد دیگر است. در تمام مراحل. در اطاق عمل هر فردی مانند من وارد میشود حتی اگر برای یک روز به اطاق عمل میرود باید کارت مربوطه را داشته و روی لباس خود نصب کرده باشد. بیماران وارد اطاقی شبیه به ریکاوری ما میشوند که‌ پیش از عمل پزشک در انجا حضورمی یابد و با او مجددا صحبت میکند و در مورد شرایط عمل و ... به گفتگو میپردازد. بیمار چند دقیقه ای با نرس اطاق عمل و با گروه بیهوشی اشنا میشود. این کار در کشور ما مورد بی توجهی نسبی است. حتی اغلب پزشکانی که این کار را انجام میدهند در محیط هایی مثل بخش بستری و یا راهروهای اطاق عمل این کار را انجام میدهند. در همین زمینه در اطاق عمل هاروارد در ریکاوری و در پیش از آغاز عمل، همه پزشکان و پرسنل مرتبط با درمان بیمار در این مکان حاضر می شوند و خود را به او معرفی می کنند. سپس تخت او با همراهی و اسکورت جراح به اطاق عمل اصلی منتقل میشود. در اطاق عمل چک لیستی وجود دارد که‌ حتما باید از روی ان تک تک مراحل را چک کنند. تمام پرونده بیمار الکترونیک است و هیچ کاغذی همراه بیمار نیست. چک لیست نهایی در این اطاق عمل بلند خوانده میشود و مخاطبین بلند پاسخ میدهند و این در پرونده بیمار ثبت می این کار برای این. است که اطمینان حاصل شود که چیزی تز مراحل آماده سازی از قلم نیافتاده باشد. بیماری که در آن روز عمل شد خانمی با کانسر پستان پیشرفته بود که‌ قبلا شیمی درمانی شده بود و حالا کاندید ماستکتومی دو طرف و جراحی عقده لنفاوی نگهبان در سمت مبتلا بود .ماستکتومی و سنتینل با تکنیکی مشابه انچه ما انجام میدهیم با سرعتی کمتر انجام شد زیرا از ابتدا بیمار گفته بود که‌ به دلایل مذهبی نمیخواهند تزریق خون داشته باشد و بنابراین همه مراقب این موضوع بودند . عقده لنفی نگهبان با هدایت تزریق ماده ابی رنگ حیاتی انجام شد و حد اقل در این بیمار ایزوتوپ تزریق نشد. نمونه برای بررسی حین عمل به ازمایشگاه پاتولوژی ارسال شد که‌ در همان اطاق عمل بود. نرس اطاق عمل من را تا انجا هدایت کرد و پاسخ نمونه در دوازده دقیقه داده شد. در هاروارد و اصلا در امریکا بر خلاف فرانسه بازسازی توسط تیم دیگری که جراح پلاستیک هستند انجام میشود. پس از پاسخ منفی فروزن تیم جراح اطاق را ترک کردند و تیم جراحان پلاستیک برای بازسازی امدند. تکنیک انجام این کار در قسمت‌هایی با انچه ما انجام میدهیم متفاوت بود. آنچه ما در بیمارستان امام و دانشگاه تهران انجام میدهیم بیشتر با انچه در مراکز فرانسه انجام میشود مشابه است که طبیعتا از نظر من راحت تر و با نتایج حداقل مشابه است. در نهایت تمام وسایل مصرفی برای بیمار با سخاوتمندی مصرف میشود. حال اگر بیمار. بیمه است که‌ پول آن را سازمانهای بیمه گر میپردازند و گرنه خود بیمار مسوول پرداخت هزینه است. پس از اتمام عمل بیمار توسط نرس و فلو و یا جراح اصلی تا اطاق ریکاوری برده میشود. حضور پزشک مسوول در تمام مراحل تا ریکاوری الزامی است. شرایط بیمار به نرس ریکاوری توسط نرس بیهوشی و پزشک به او تحویل داده میشود. این کار در بسیاری موارد در ایران نیز انجام میشود. اما آنچه در هاروارد خیره کننده، چشم نواز و رویایی است ، سیستم اداری و مدیریتی برای انجام امور است. این کار توسط شرکت های بزرگ متخصص این کار انجام میشود و رییس بیمارستان به معنی انچه ما داریم و من هم به مدت دو سال در بیمارستان امام بودم معنی ندارد. کلینیک سرپایی شاید به جرات بتوان گفت که بیشترین جایی است که‌ با شرایط ما تفاوت دارد. به طرز خیره کننده ای همه چیز سر جای خودش است. انقدر بیمار و از او بیشتر پزشک با راحتی و بدون دردسر زمان کلینیک را می گذرانند که به شدت مایه حسادت است. یاد روزهای کلینیک خودم میافتم که‌ بدترین روزهای کاری هفته برای من است! در یک فضای بیش از هزار متری در طبقات بالایی است. در Brigham and women's hospital. در طبقه یازدهم وقتی به عنوان بیمار وارد میشوید باید یک بج بگیرید. پزشکان هم که‌ از پیش این بج را دارند. دو فضای نسبتا جدا که به همراه راه دارند وجود دارد. دو اطاق کار وجود دارد که‌ عملیات در انجا هدایت میشود. اطاق پزشکان هم آنجاست. جالب است که‌ پلان تمام اطاق ها روی کامپیوتر است و بیمار ها و پزشکان با بج شأن قابل ردیابی در نقشه اند. یعنی کاملا معلوم است که‌ کدام بیمار در کدام اطاق است و کدام پزشک در همان اطاق به سراغ بیمار رفته یا نه. در طرف سرپایی سه نوع اطاق وجود دارد. اولی که در آن نرس نشسته است، شبیه اطاق اداری است و شرح حال اولیه گرفته شده و وارد کامپیوتر میشود. اطاق دیگر اطاق شرح حال و معاینه پزشک است و نوع دیگر اطاق که کمی بزرگتر است برای مشاوره با بیمار و همراهان وی تعبیه شده است. در این اطاق ها موضوع گفتن اخبار ناگوار و گفتن این حقیقت به بیمار که سرطان دارد در کنار خانواده اش (البته اگر بیمار تمایل داشته باشد) انجام میشود. در این اطاق حتما مددکار و یا نرس متخصص این کار حضور دارد. در طرف بستری اطاقهایی برای انجام شیمی درمانی و انجام کار های سرپایی و مداخلات درمانی وجود دارد. روز های درمانگاه برای بیماران و پزشکان هاروارد مانند بیمارستان های ما همراه با زمانهای انتظار طولانی نیست ولی به هر حال سپری کردن زمان در یک بیمارستان برای هیچ کسی در هیچ کجای دنیا خوشایند نیست. تفاوت در بخش تحقیقات پزشکی نیز چشمگیر است. تمام اقدامات و تصمیمات و امور مربوط به حوزه سلامت کاملا ثبت شده و در امور پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار خوشبختانه در ایران نیز در حال گسترش و انجام است ولی باید پذیرفت که در بسیاری از مراکز ما هنوز این کار انجام نمی‌شود. در پایان و با دیدن این مرکز واقعا متقاعد شدم ، "محتوای دانشی و عملیاتی پزشکان ما، حداقل آنانی که با دانش روز آشنا هستند، اصلا متفاوت از پزشکان هاروارد نیست" ! ولی تفاوت عملکرد "پزشکان در بیمارستان های ایران در حوزه مدیریت مراکز درمانی با مدیران حرفه ای در بیمار ستان هایی مثل هاروارد" بسیار است.
  
  
  
نظرات کاربران:
شما هم نظر خود را مطرح کنید:
نام(اختیاری):
آدرس پست الکترونیکی(اختیاری):
اطلاعات تماس

تهران، خیابان ولی عصر،خیابان شهید عباسپور، بالاتر از بیمارستان دی، میدان توانیر، پلاک 3، ساختمان پزشکی طلا، واحد 42

تلفن: 88663937 -021

نقشه در Google Map


آخرین اخبار
1 2 3

© 1387 - وب سايت دکتر احمد کاوياني

Rayanpajouh Co.